Υπήρξε μια εποχή που η Ευρώπη κοιτούσε την Ελλάδα με ένα μείγμα συμπάθειας και απορίας.
«Πώς ζείτε με 40 βαθμούς;»
«Πώς λειτουργείτε τον Αύγουστο;»
«Γιατί έχετε κλιματιστικά παντού;»
Και εμείς, ως καλοί Βαλκάνιοι με μεταπτυχιακό στην επιβίωση, απαντούσαμε με το κλασικό:
«Περίμενε να δεις…»
Και να που το είδαν.
Τις τελευταίες εβδομάδες, μεγάλο μέρος της Ευρώπης αντιμετωπίζει θερμοκρασίες που για εμάς θεωρούνται απλώς «μια συνηθισμένη Τετάρτη του Ιουλίου». Άνθρωποι καταρρέουν σε σταθμούς τρένων, δημόσιες υπηρεσίες κλείνουν νωρίτερα, σχολεία αδειάζουν και δελτία ειδήσεων μεταδίδουν εικόνες λες και πλησιάζει η Αποκάλυψη.
Ο λόγος;
Έχει 38 βαθμούς.
Στην Ελλάδα αυτό λέγεται:
«Να βάλω δεύτερο καφέ ή θα ιδρώσω πολύ;»
Η Μεγάλη Ανακάλυψη του Κλιματιστικού
Για δεκαετίες, σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, το air condition αντιμετωπιζόταν περίπου όπως αντιμετωπίζει ένας μοναχός το νυχτερινό κέντρο.
Κάτι περιττό.
Κάτι ύποπτο.
Κάτι που ίσως χαλάει τον χαρακτήρα.
Οι κατοικίες χτίζονταν για να κρατούν μέσα τη ζέστη.
Τα γραφεία σχεδιάζονταν λες και βρίσκονται μόνιμα σε θερμοκρασία Άνοιξης.
Τα μέσα μεταφοράς βασίζονταν στη θεωρία ότι κάποια στιγμή θα φυσήξει.
Δεν φύσηξε.
Και τώρα εκατομμύρια Ευρωπαίοι ανακαλύπτουν ότι το να κοιμάσαι σε δωμάτιο με 32 βαθμούς δεν είναι πολιτισμική εμπειρία.
Είναι βασανιστήριο.
Ο Έλληνας Έχει Εκπαιδευτεί Από Μικρός
Ο Έλληνας δεν μαθαίνει τη ζέστη.
Γεννιέται μέσα σε αυτή.
Από παιδί έχει ακούσει:
«Μην ανοίγεις το ψυγείο συνέχεια.»
«Κατέβασε τη τέντα.»
«Κλείσε τα παντζούρια.»
«Άναψε το air condition αλλά όχι πολύ γιατί θα έρθει ο λογαριασμός.»
Αυτή είναι ανώτατη εκπαίδευση.
Είναι το MIT της Μεσογείου.
Μέχρι τα 18 του έχει αποκτήσει γνώσεις ενεργειακής διαχείρισης που θα ζήλευε ολόκληρη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Νέα Εποχή: Το Καλοκαίρι Που Δεν Δουλεύει Τίποτα
Το πραγματικό ενδιαφέρον όμως δεν είναι η φετινή ζέστη.
Είναι το μέλλον.
Γιατί κάθε χρόνο η κατάσταση γίνεται λίγο χειρότερη.
Και κάπου εδώ αρχίζει να διαμορφώνεται μια νέα κοινωνική πραγματικότητα.
Η κοινωνία του καύσωνα.
Η κοινωνία όπου:
- Ο υπάλληλος δουλεύει αλλά ψυχικά βρίσκεται ήδη σε παραλία.
- Ο δημόσιος υπάλληλος εξαφανίζεται σε θερμοκρασίες άνω των 37 βαθμών.
- Τα ραντεβού μεταφέρονται «από Σεπτέμβρη».
- Οι εργασίες καθυστερούν.
- Τα έργα σταματούν.
- Οι ουρές μεγαλώνουν.
- Η παραγωγικότητα λιώνει πιο γρήγορα και από την άσφαλτο.
Σιγά σιγά μπαίνουμε σε έναν κόσμο όπου από τον Ιούνιο μέχρι τον Σεπτέμβριο ολόκληρες κοινωνίες θα λειτουργούν σε κατάσταση εξοικονόμησης ενέργειας.
Όχι οι συσκευές.
Οι άνθρωποι.
Η Μεσογειακή Υπερδύναμη
Εδώ εμφανίζεται η Ελλάδα.
Η χώρα που μπορεί να έχει χίλια προβλήματα, αλλά διαθέτει μια υπερδύναμη που κανείς δεν εκτίμησε ποτέ.
Ξέρει να επιβιώνει στη ζέστη.
Ξέρει ότι το μεσημέρι δεν πολεμάς τον ήλιο.
Κρύβεσαι.
Ξέρει ότι η σκιά είναι δημόσιο αγαθό.
Ξέρει ότι ο ανεμιστήρας δεν είναι συσκευή.
Είναι θρησκεία.
Ξέρει ότι ο Αύγουστος δεν είναι μήνας εργασίας.
Είναι κατάσταση ύπαρξης.
Το Μέλλον Είναι Ένα Τεράστιο Air Condition
Η μεγαλύτερη ειρωνεία είναι ότι επί χρόνια η Νότια Ευρώπη παρουσιαζόταν ως το παράδειγμα της χαλαρότητας.
Τώρα όμως όσο ανεβαίνει η θερμοκρασία, τόσο περισσότερο ο υπόλοιπος κόσμος μοιάζει να υιοθετεί τις συνήθειές μας.
Μεσημεριανή νάρκη.
Αργοί ρυθμοί.
Αναβολές.
Κυνηγητό της σκιάς.
Ζωή μετά τη δύση του ηλίου.
Όχι επειδή το επέλεξε.
Αλλά επειδή δεν υπάρχει άλλη επιλογή.
Και έτσι, το καλοκαίρι του 2026 ίσως μείνει στην ιστορία ως η χρονιά που η Ευρώπη ανακάλυψε δύο μεγάλες αλήθειες:
Πρώτον, ο ήλιος δεν αστειεύεται.
Και δεύτερον, τελικά οι Έλληνες δεν ήμασταν τεμπέληδες.
Απλώς είχαμε διαβάσει το εγχειρίδιο χρήσης του καύσωνα πολλά χρόνια νωρίτερα. 😏


